mandag 2. mars 2015

Kunst skaper folk


Midt i vinterferien ble jeg utfordret på Facebook til å vise fem bilder på fem dager av kunst som betyr noe for meg. Jeg tok utfordringen!


Jeg valgte vise kunst som jeg har hjemme. Underveis gikk det opp for meg at den kunsten jeg har rundt meg hjemme også forteller om meg og min bedrift. Det er derfor naturlig å vise frem dette igjen i dette bloggformatet og fortelle litt mer enn det jeg gjorde i de korte facebookmeldingene jeg la ut.

Dag 1 – bilde 1:
Facebooktekst: Rita Marhaug, teknikk fotopolymer (Fotografi som blir overført til en trykkeplate, der fargene blir ført på og motivet komponert - etter det jeg forstår). Et av de første bildene jeg kjøpte for egne penger og på den tiden jeg jobbet ved siden av studiene på Kulturhuset Øvre Frednes. Bildet henger fortsatt oppe på veggen i stua!

 
Bedriftshistorie: Før jeg etablerte bedrift – var midt i hovedfagsarbeidet og lurte fælt hva jeg skulle bruke det til etter jeg var ferdig.

Dag 2 – bilde 2:
Facebooktekst: Glad for å sikre meg dette lille maleriet av Åsne Margrete Reiten - husker det var fra kunstutstillingskonseptet vi satte i gang (2006/2008?) på Kulturhuset Øvre Frednes. Catrine Orr Danielsen, Hanne Christensen og jeg fikk i stand "Remart". Børs og katedralkonsept - Handleposer og handlekurver fra Rema 1000 for å shoppe kunst... Siden har jeg kjøpt flere bilder av Margrete og bilder fra hennes hånd er fortsatt høyt oppe på ønskelista.

Bedriftshistorie: Hadde startet Kunstgjødsel sammen med Catrine og Hanne. Vi gjorde mange morsomme, krevende og kunstneriske stunts på den tiden. Vårt tilholdssted var Kulturhuset Øvre Frednes.

Dag 3 – bilde 3:

Facebooktekst: Porselensfat laget av Irene Nordli - brukes hver dag. Minner meg om Porselensbiennalene og Galleri 1400 som begge hyllet det "hvite gull" og Porselensbyen Porsgrunn.

Bedriftshistorie: Catrine, Hanne og jeg startet Porselensbiennale i samarbeid med Porsgrunn Kunstforening, Porsgrunn kommune, Telemark Fylkeskommune og Porselensfabrikken i 2004 og arrangerte denne i 2007 og senest i 2009. (Se for eksempel Porselensbiennalen). Ambisjonene var store -vi ville løfte porselenet opp som et kunstnerisk materiale, markere Porsgrunn som porselensby og få nasjonale og internasjonale kunstimpulser til byen. Det var gøy, utfordrende og viste seg etter hvert umulig å dra for en liten bedrift. Veldig gledelig nå  da det som skjer med Porselensmuseet på Porsgrund Porselænsfabrik. (Se Porselensmuseet).



Dag 4 – bilde 4:
Facebooktekst: Har flere brett på vegg, liggende på et bord, brett som brukes til servering og ekstra fine gaver - mange muligheter med brett fra Anne Kathrin Samuelsen.

Bedriftshistorie: Brettene sikret jeg meg på tampen av «Frednesperioden» ca. 2012. Etter flere runder med flere aktører og samarbeidspartnere, sist med Cecilie Kult så pakket vi sammen og ut fra hele huset. Det var tungt å pakke sammen og forlate Øvre Frednes som vi da hadde forsøkt å få opp som en kulturnæringshage. På det meste hadde vi 10 kulturbedrifter som leide der. Men det ble for tungt å vedlikeholde et slikt flott hus og samtidig følge opp viktige oppdragsgivere. 

Dag 5 – bilde 5:
Facebooktekst:  Knut Nesse, fra serien Tankestreker - liten filosofibok og klare trykk. Gjør seg veldig hjemme hos oss, der det er preget av primærfager + grønt.(Bilde: Danny Twang.)

Bedriftshistorie: Bildene fra Nesse henger nå på veggen over pulten min på hjemmekontoret. Liker veldig godt å sitte hjemme og ikke ha noe som helst ansvar for vedlikehold utover egen pult. I min jobbhverdag med i snitt ca. 2 lengre møter pr. dag, er jeg avhengig av å få jobbet godt og effektivt når jeg er på kontoret. Det er for meg er det helt avgjørende å ha det ryddig, ha noen blikkfang og at det er rolig rundt meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar