Et seminar er over, foruten å forsøke å suge mest mulig ut
av det der og da, går jeg igjennom det jeg har skrevet og de bildene jeg har
tatt i etterkant. Slik får jeg med meg alle gode innspill og bekreftet de valg
jeg har tatt. Jeg får oversikt over ideer som har kommet i kjølvannet av det som
ble sagt på scenen og sjekket ut nye bekjentskaper,
slik kan jeg best forsvare bruken av tid og penger.
På FBI Conference (Female Business Innovation)deltok jeg i år fordi jeg
skal være med å arrangere kvinnekonferansen Kvinnelyst på Notodden den
14. november. Jeg deltok sammen med en annen av medarrangørene og vi hadde en
spesiell agenda; å lære og se hvordan vi kunne gjøre det og hvordan vi ikke ville
ha det. Det var nyttig – vi satt opp en liste over dette som vi nå tar med oss i
planleggingen av konferansen. Dessuten er vi begge opptatt av å knytte nye
nettverk som vil kunne ha verdi for arbeidet videre i MØY litt om dette), men
også for andre deler av jobbportefolioen. Her deltok flere kvinner som har noe
å bidra med, og som jeg godt kunne tenke meg å ta en kaffe med en gang. Noen har
jeg avtalt å kontakte for å se nærmere på samarbeid, noen som snakket fra
scenen skal jeg ta kontakt med i
forbindelse med et prosjekt jeg skal i gang med, og flere ligger nå som mine
linkedin bekjentskaper.
Hvis jeg kort skal oppsummere konferansen etter mine
preferanser og det som sitter igjen hos meg så er det dette:
·
«60% av fremtidens jobber de neste 10 årene er
ikke skapt ennå» Anita Krohn Traaseth, direktør Innovasjon Norge.
·
Grûnderplanen – kan tenke på den som en forretningsplan, en slik plan må
finpusses. Det er ikke bare den ene planen, men den første i en rekke planer som
skal endres for å tilpasses endringer som skjer rundt oss og lærdom vi gjør
underveis.
·
God og enkel øvelse - bevisstgjøring for å nå
mål; 1. Hva er din drøm, 2. Hvordan få det til å skje? 3. Hvem vil støtte deg?
Jennifer Vessels, CEO i Next Step.
Catherine Lemaréchal eier og driver Ticato hadde gode bilder og ord om nettverk. Netttverk er et vinn – vinn perspektiv, eller som Gunnar "Kjakan" Sønsteby sa det; "Nettverk er alt!"
Likte også godt at hun tok frem Mikkemus-metoden: fokuser på det
unike vær troverdig og relevant for de du snakker med, da oppnår du forståelse og
folk får lyst til å høre mer. (bilde Titab\ni?)
·
«De aller fleste som lykkes, lykkes med noe helt
annet enn det de startet med» Yngve Dahle, høgskolelektor II ved institutt for innovasjon på Markedshøyskolen i Oslo og partner i Lean Buisness
·
«Rull ut den røde løperen» Linda Persen, Lucky Linda
·
Tips i forhold til sosiale media, spør deg selv
hva vil du vite mer om? Finn mennesker som deler kunnskap i sosiale medier.
Cecilie Staude, høyskolelektor på institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI i Oslo
·
Et nytt begrep som jeg har hørt i noen tid, men
som jeg ikke har klart å gripe helt fikk mer mening for meg – sirkulærøkonomi; vi
har en ny generasjon som vil ikke eie alt, men låne eller leie. Kia Luise Klavenes, Seniorrådgiver i Pure Consulting og Partner i The Social Business Club.
·
Oppsummert: Det ble mye snakk om å lykkes og
mange satte likhetstegn til det å ha en stor bedrift med mange ansatte. Men det
var også noen som trakk frem at: «Vekst – ikke lett fordi man skal balansere
ulike bunnlinjer». Godt også å høre at ordene ydmykhet og trygghet ble trukket
frem som verdier i en bedriftshverdag.