mandag 10. februar 2014

Det er mangt et godt hode under en gammel hatt

 

Forrige uke skrev jeg litt om bøker som inspirerer, som er reflekterende og lærerike for meg, og min bedrift. Jeg tenkte at jeg denne uken skulle følge opp med fortelle om min læring fra TV og innrømme at jeg har fulgt med på og lært en del av enkelte reality-tv-serier.

The Aprantice med Donald Trumph står i særklasse for meg.        Jeg husker at de første sesongene var et must og jeg satt med notatblokka klar for å notere gullkorn og tips til hvordan selge, markedsføre og lykkes med det uke etter uke. Jeg kjøpte til og med boken om Trumph – men må innrømme at jeg har til gode å lese den.

I de siste årene har jeg lært noe om det å være tydelig, og hvordan si hva du driver med på kort tid, særlig var Skaperen og nå er Dragons den inspirerende å se på. Dragons den går på BBC og her får vi møte en rekke entreprenører med bedriftsidèer som skal piches foran et panel bestående av investorer. Jeg lærer mye av de nervøse gründerne som skal presentere på sitt beste noe så sårbart som egen idè, og jeg lærer mye av kommentarene til investorene.  Jeg kjenner igjen trekk fra begge sider av bordet.

Metoden med slike presentasjoner foran en jury, har jeg brukt i eget arbeid. For kulturbedriftene i Seniorressursen (www.seniorressursen.no) har vi innført noe av det samme. Første gang kulturbedriftene møter det som skal bli sin hovedmentor, møter de et helt kobbel av potensielle mentorer.  Kulturbedriftene presenterer seg og i løpet av fem minutter skal de ha fortalt nok til at de har vekket interessen fra en eller flere mentorer. Kulturbedriftene går rett etter sin presentasjon og får ingen umiddelbar tilbakemelding. Mentorene diskuterer seg imellom når alle er ferdige og rangerer hvem de helst kunne tenke seg å jobbe med – om det er noen. Det som er overraskende hver gang, er at de ulike mentorene velger ulikt, de går ikke alle inn for en som kanskje har utmerket seg spesielt. Nei, mentorene velger på bakgrunn av sine preferanser, erfaringer og kompetanse, den de tror de kan hjelpe best. Etter en slik seanse kontaktes kulturbedriftene og det skjer en kobling der hensikten er å bli bedre kjent for å finne ut av om dette er et samarbeid begge parter ønsker å gå inn i. Vi skal nå rekruttere nye kulturbedrifter og mentorer, i første omgang til Grenland. Vi legger stor vekt på å forberede både kulturbedriftene og mentorene på hva de går til og hva de går inn i. Det kan høres skummelt ut ja, men en slik seanse viser seg å være veldig effektivt for progresjon, skaper  ofte begeistring blant de involverte og ikke minst er det lærerikt for kulturbedriftene! 
 
Les gjerne også den omfattende bloggartikkelen Marit Lønning Reiten i Arts & Business har skrevet for å få enda mer innsikt i de ulike delene av konseptet: http://artsbusinessnorway.wordpress.com/2014/01/22/pensjonister-og-kulturbedrifter-i-samspill/