Forrige uke skrev jeg litt om bøker som inspirerer, som er
reflekterende og lærerike for meg, og min bedrift. Jeg tenkte at jeg denne uken
skulle følge opp med fortelle om min læring fra TV og innrømme at jeg har fulgt
med på og lært en del av enkelte reality-tv-serier.
The Aprantice med Donald Trumph står i særklasse for meg. Jeg husker
at de første sesongene var et must og jeg satt med notatblokka klar for å
notere gullkorn og tips til hvordan selge, markedsføre og lykkes med det uke
etter uke. Jeg kjøpte til og med boken om Trumph – men må innrømme at jeg har
til gode å lese den.
I de siste årene har jeg lært noe om det å være tydelig, og hvordan
si hva du driver med på kort tid, særlig var Skaperen og nå er Dragons den
inspirerende å se på. Dragons den går på BBC og her får vi møte en rekke
entreprenører med bedriftsidèer som skal piches foran et panel bestående av
investorer. Jeg lærer mye av de nervøse gründerne som skal presentere på sitt beste
noe så sårbart som egen idè, og jeg lærer mye av kommentarene til investorene.
Jeg kjenner igjen trekk fra begge sider av bordet.
Metoden med slike presentasjoner foran en jury, har jeg brukt
i eget arbeid. For kulturbedriftene i Seniorressursen (www.seniorressursen.no) har vi innført
noe av det samme. Første gang kulturbedriftene møter det som skal bli sin
hovedmentor, møter de et helt kobbel av potensielle mentorer.
Kulturbedriftene presenterer seg og i løpet av fem minutter skal de ha fortalt
nok til at de har vekket interessen fra en eller flere mentorer.
Kulturbedriftene går rett etter sin presentasjon og får ingen umiddelbar
tilbakemelding. Mentorene diskuterer seg imellom når alle er ferdige og
rangerer hvem de helst kunne tenke seg å jobbe med – om det er noen. Det som er
overraskende hver gang, er at de ulike mentorene velger ulikt, de går ikke alle
inn for en som kanskje har utmerket seg spesielt. Nei, mentorene velger på
bakgrunn av sine preferanser, erfaringer og kompetanse, den de tror de kan
hjelpe best. Etter en slik seanse kontaktes kulturbedriftene og det skjer en
kobling der hensikten er å bli bedre kjent for å finne ut av om dette er et
samarbeid begge parter ønsker å gå inn i. Vi skal nå rekruttere nye
kulturbedrifter og mentorer, i første omgang til Grenland. Vi legger stor vekt
på å forberede både kulturbedriftene og mentorene på hva de går til og hva de
går inn i. Det kan høres skummelt ut ja, men en slik seanse viser seg å
være veldig effektivt for progresjon, skaper ofte begeistring blant de involverte og ikke minst
er det lærerikt for kulturbedriftene!
Les gjerne også den omfattende bloggartikkelen Marit Lønning Reiten i Arts & Business har skrevet for å få enda mer innsikt i de ulike delene av konseptet: http://artsbusinessnorway.wordpress.com/2014/01/22/pensjonister-og-kulturbedrifter-i-samspill/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar