Denne uken kommer en rapport fra et av Innovasjon Norges
Drømmeløft arrangementer. Det drømmeløftet jeg var deltager på handlet selvsagt
om kulturnæringene og inneholdt mange stemmer som alle på sin måte snakket om
likheter og særegenheter for kulturbedrifter/kunstnere/kulturentreprenører[1].
Innhold, opplegg og regi var veldig god! Jeg liker at flere
snakker om at kultur ikke BARE er som andre næringer – se eks. bilde av flippoveren
til Anne-Britt Gran, leder for BI Centre for Creative Industries. Særlig syntes
jeg det er verdt å merke seg at kulturbedrifter styrker tilleggsverdier utenfor
egen sin egen kulturbedrift – for eksempel bidrar til å styrke image for
regioner og Norge.
Det er også interessant at men snakker om kunstnere og
kulturentreprenører som begge driver kulturbedrifter. Skille i begrepet går på
ambisjonsnivået hva gjelder kommersialisering/vekst/økonomi og dermed er det
behov for til dels like, men også ulike virkemidler/verktøy/kompetanse. Jeg er
veldig glad for at både levebrødsbedriften/enkeltkunstneren og
kulturentreprenører med vyer om vekst blir sidestilt. Se mer om dette og annet
rundt kulturbedriftstenking fra sentrale folk som statssekretæren Bjørgulv
Vinje Borgundvaag i Kulturdepartementet
her
[1]
Jeg forsøker konsekvent å bruke kulturbedrifter, fordi det sier noe om hvilken
bransje man tilhører og hvordan man er organisert. Kulturbedrift skiller seg ut
fra en frivillig eller offentlig kulturaktør. En kulturbedrift kan være stor
eller liten, men er som bedrifter for øvrig stort sett drevet av en enkelt
person. En kulturbedrift er ofte en kunstner som driver for egen risiko og
regning. Kunstnerens inntekt og marked henger sammen med personlig egenhet,
kvalitet på kunsten og hvilke markeder som etterspør dennes kunst. Kunstnerens
inntekter og kunder kan være alt fra den private enkeltkjøperen, bedrifter og
det offentlige som direkte kunde eller som kunde gjennom typer stipendordninger
e.l. Stipendordninger e.l. kan sees på fra kulturbedriftens side som en
potensiell og krevende kunde. For å få stipender må man imøtekomme
ønskene/kriteriene, skrive gode søknader og gjerne dokumentere nøye etterpå hva
man har gjort.