tirsdag 12. januar 2016

Jeg gjør det jeg sier og holder det jeg lover


I disse nyttårsforsettider er det lett å være optimistisk og ta munnen av lovnader. For min del forsøker jeg hvert år å leve etter det jeg sier, og holde det jeg lover.


Det betyr at jeg svarer på alle henvendelser jeg får, bretter opp ermene og tar tak i ting jeg har lovet. Jeg ferdigstiller notater, tar telefoner, lager kontrakter/søknader/1. sidere, flikker på nettsider, publiserer i sosiale medier og skriver mailer. Nå etter jul og nyttår, er mailboksen full av mailer jeg har lagt på vent. Mailene har jeg skummet igjennom og satt fane/røst flagg på om de er viktige, åpnet dem og lar dem forbli åpne til jeg svarer.

Alle ting jeg skal ha gjort noterer jeg inn i kalenderen, merker dem med en spesiell farge slik at oppgaven relaterer seg til et prosjekt/oppdrag og ser igjennom hver søndag/mandag hva uken bringer for så å gjøre opp status etter endt dag. Hva har jeg ikke fått gjort – når kan jeg få gjort det og skyver på den oppgaven til en annen dag eller til kvelden.

Jeg skal ikke si at det ikke glipper noen ganger, men det er ganske så sjelden. Når det skjer så er det enten fordi jeg ikke har notert det eller ikke fått det inn i kalenderen med en gang, men det ligger i notatboka i et eller annet ikke ferdig maskinskrevet notat fra et møte eller lignende.


På privaten er denne kalenderen godt i bruk, gjør det oversiktlig og så enkelt for alle i familien å skrive inn sine forskjellige aktiviteter, mål for måneden etc.. For Kunstgjødsel så er jeg helt avhengig av Outlook kalenderen!
Mitt mål for det nye året er at det ikke skal glippe – jeg skal alltid levere det jeg sier og holde det jeg lover. Og en ting til, jeg skal bli flinkere til å si fra hva som skjer fra uke til uke, og innenfor hver måned til familie og venner som opplever at mitt fravær på jobbrelaterte kurs, møter og diverse aktiviteter krever en ekstra innsats fra dem. Kanskje handler det om å kjøre, hente, handle, overnatte og foreslå andre dager for sosial aktivitet som også passer for meg etc., slike hverdagslige gjøremål for en familie med høyt aktivitetsnivå, nytt hus og mange ønsker om å være med på det som skjer.   


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar